Bonitos viajes, Semana Santa y la Universidad - Reisverslag uit Sevilla, Spanje van Lisa Petersen - WaarBenJij.nu Bonitos viajes, Semana Santa y la Universidad - Reisverslag uit Sevilla, Spanje van Lisa Petersen - WaarBenJij.nu

Bonitos viajes, Semana Santa y la Universidad

Door: Lisa

Blijf op de hoogte en volg Lisa

23 April 2014 | Spanje, Sevilla

Hola!

Het is een tijd geleden, maar hier volgt weer een update.
De afgelopen tijd is een drukke tijd geweest, met studie doordeweeks en reisjes in de weekenden. Een samenvatting van de afgelopen weken is moeilijk beknopt te geven, maar ik ga mijn best doen. In maart ben ik een weekend naar Madrid geweest om Katherine (meisje van taalcursus van van de zomer) op te zoeken met Esther. Het was er koud voor ons gevoel, maar zonnig. We hebben met haar de stad bekeken, churros en tapas gegeten en verder vooral veel thuis gekletst. Kat had een gitaar staan, dus ik was meteen gelukkig. Heb de hele avond en ochtend voor Esther, Kat en haar huisgenootje gespeeld.

Niet lang daarna kwamen mijn ouders langs, begin april. Het was fijn om elkaar weer te zien en om ze te kunnen rondleiden in de stad die nu als 'thuis' aanvoelt. Omdat ze Sevilla al een keer bezocht hadden, hebben we ook veel losse tripjes gemaakt. Eerst zijn we een dag naar Córdoba gegaan, waar we de mooie Mezquita (Moskee) hebben bezocht met honderden prachtige halve maan-bogen. Tijdens het weekend ben ik meegegaan naar de Algarve; Portugal.
We sliepen in een leuk appartement in de buurt van Lagos en hebben veel mooie dingen bezocht. Op facebook zal ik de foto's toevoegen: Praia Dona Ana, Ponte Piedad, Lagos, Sagres, Cabo Saõ Vicente.. Ondanks dat het weer in het begin fris was, hebben we vanaf zaterdag in bikini aan het strand kunnen liggen. We hebben zelfs een duik in het tintelend koude water gewaagd ;)
En verder natuurlijk lekker uitrusten, veel café con leche, uit eten.. Echt vakantie. Zondagavond ben ik met de bus terug naar Sevilla gegaan. Mijn ouders hadden toen nog een halve week samen daar.

Daarna brak de Paasvakantie aan; een bijzondere week hier in Sevilla. Daarover straks meer.
Het eerste weekend ben ik met de groep Nederlanse meiden met een organisatie naar Marokko geweest. Het was super daar! Voor mijn gevoel is het daar heel iets anders dan Europa: alleen al het feit dat alle vrouwen een hoofddoek dragen, de mannen djellaba's en de straten vol met markten stonden was een cultuurverschil.
We hebben veel gezien in korte tijd. Op vrijdag zijn we in Gibraltar geweest, wat onder Engels grondgebied valt. Daar hebben we een tour gemaakt over de rotsen met een busje, zijn we in de grotten geweest en hebben de loslopende apen gezien. Brutale beesten zijn het wel: als je je tas maar iets open had of een zonnebril op had, had je al kans om deze te verliezen. Een paar toeristen waren zo dom geweest om het raampje van hun auto open te laten, daar hebben de apen van geprofiteerd. We zagen ze bovenop de auto uitgebreid genieten van een pak müeslirepen en (hoe kan het ook anders) bananen.
Eenmaal beneden aangekomen hebben we nog door het oude centrum gelopen, en gingen we daarna op weg naar de ferry voor de oversteek van de Straat van Gibraltar.
In Marokko sliepen we de eerste nacht in Tangier, dit ligt aan de kust. De volgende ochtend hebben we een camelride gemaakt op het strand. Erg leuk om te doen! Het enige jammere was dat ik de meest agressieve kameel te pakken had (met muilkorf), waardoor ik ontzettend hard ging en me met alle macht probeerde vast te klampen aan het beest. De man voor me vond het allemaal erg grappig. Hij fokte de beesten alleen maar op door "O my God, O my God!" te blijven schreeuwen.. Arme beesten.

Niet lang daarna vertrokken we met de bus op weg naar Chefchaouen, een prachtig blauw-wit dorpje midden in de bergen. We kregen een typisch Marokkaanse lunch (om 16.00 's middags, lekker laat op z'n Spaans) in een gezellig restaurant en daarna een rondleiding door het dorp.
Ook hebben we ons best gedaan om de leren en/of kamelentassen die ze daar verkopen, af te dingen. Niet het leukste om te doen, maar dan heb je uiteindelijk wel een mooie souvenir! Zaterdagavond kregen we een typisch Arabisch diner met Arabische muziek, een buikdanseres, een man met een dienblad vol waxinelichtjes op het hoofd die de meest enge bewegingen kon maken met zijn lichaam. Die nacht sliepen we in een dorpje vlakbij Tetouan, in een hotel met zeezicht :)

De volgende ochtend hebben we Tetouan bezichtigd. Dit is echt een stad waarbij je voor je gevoel honderden jaren terugging in de tijd: smalle, stinkende straten waarop allerlei marktwaar wordt verkocht. De kippen worden geslacht waar je bij staat, er lagen versgevangen vissen en heel veel verschillende soorten fruit en groenten. De gids vertelde ons dat alle Marokkaanse vrouwen dagelijks hier hun inkopen doen voor het eten. Verser kan niet. Na dit dorp zat de reis er helaas alweer op en gingen we terug naar de ferry. Vanaf de busreis heb ik me erg beroerd gevoeld: volgens mij had ik een Marokkaanse bacterie of virus onder de leden.
Dus na dit weekend ben ik met koorts een week op bed blijven liggen, dat was een minder leuke souvenir.

Zoals ik al zei was het in Sevilla gelukkig vakantie, er waren allemaal processies aan de gang. Dit wordt de "Semana Santa" (heilige week) genoemd. Ondanks de ziekte heb ik er toch een aantal geprobeerd te volgen. Zo zijn we twee keer 's avonds gaan kijken, dat was erg bijzonder met alle kaarsen en het gezang. Overdag zagen de wagens er ook prachtig uit. Voor wie niet weet wat het inhoudt: een processie is een soort religieuze optocht waarbij duizenden mannen (nazarenos: verkleed als klu kux klan) soms meer dan twaalf uur lang meelopen. Er zijn ook verschillende fanfares bij en per processie zijn er vaak twee beelden: halverwege het beeld van Jezus, aan het eind Maria. Deze beelden worden door zo'n dertig mannen gedragen, zij tillen samen de stellage. In totaal zijn er meer dan 60 processies geweest gedurende de week, verspreid door de hele stad. Elke dag wordt er een ander deel van het lijdensverhaal van Jezus uitgebeeld.

Genoeg te beleven hier dus! Mocht je denken dat ik hier nu helemaal niks aan de uni uitvoer: dat is helaas niet waar ;) Het is alleen minder interessant om over te vertellen, haha. Met name doordeweeks maak ik nog steeds lange dagen. Maar ik merk dat het Spaans nu haast volledig te verstaan is en dus minder moeite kost. Soms hebben we er last van dat de docenten weinig rekening houden met ons niveau of ons als "dom" beschouwen. Dit probeer ik dan maar te negeren, we weten wel beter. Doordat we met meer internationals zijn, kunnen we bij elkaar onze harten luchten. Ook merk ik dat, doordat we meer begrijpen, dit een steeds minder groot probleem wordt. De werkgroepen en opdrachten zijn heel persoonlijk hier en in kleine groepen, dus dat is leuk. We hebben bijvoorbeeld al best vaak ontspanningstherapie gekregen, geoefend met gesprekstechnieken en allerlei soorten therapie uitgeprobeerd. Het niveau is niet zo hoog als in Utrecht, maar het is leuk om te doen.

Dat was het dan weer: een vrij uitvoerige update nog haha. Ik hoop dat het met jullie ook goed gaat daar in Nederland, en dat de lente binnenkort zijn intrede doet. Ik hoorde al dat het al best warm is geweest daar, lekker hoor.
Voor wie koningsdag gaat vieren: pasalo bien!

Saludos,

Lisa

  • 23 April 2014 - 22:26

    KL:

    Dit noem je pas het leven!
    Zorg je jezelf goed Lies, mag niet meer nog een keer ziek worden he >:
    xxx <3<3<3 miss u!

Tags: Andalusië

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Spanje, Sevilla

La vida en Sevilla

Lieve allemaal,

Het is inmiddels precies een week geleden dat we aangekomen zijn in Sevilla en ik ben al aardig gewend. In het begin was het allemaal nog erg onwerkelijk en kostte het veel energie om mensen te leren kennen, de stad te ontdekken en de weg overal te vinden. En dan ook nog in het Spaans van alles regelen. Dat heb ik de eerste dagen vooral gedaan: boodschappen gedaan bij de lidl (hoera een lidl!), een fietsabonnement geregeld, simkaart, vakken bij de universiteit ingeschreven, een studentcard aangevraagd en heel even de stad in geweest voor het eerste sightsee'en. Wat een prachtige stad en een leuke sfeer. Het heeft haast iets magisch om hier te zijn als de zon schijnt. Dan fiets ik met mijn Sevici-fiets over de brug met dat mooie uitzicht en besef ik me weer dat ik hier de komende maanden mag wonen... Heerlijk!

Kennen jullie het principe van Sevici fietsen? Dat is een fietsenstalling waarvan er zo'n 250 over de hele stad verspreid zijn. Als je een abonnement koopt, kan je overal een fiets vandaan pakken en vervolgens op een andere plek in de stad parkeren. Heel handig, want zo worden ze ook niet gestolen. Dus het Nederlandse gevoel heb ik toch een beetje naar hier kunnen halen :)

Mijn kamer is nu ook zo goed als af (zie foto's). Na de eerste paar nachten bij Esther gelogeerd te hebben, mocht ik vrijdag eindelijk mijn eigen kamer in. Deze kamer zit recht onder die van Esther, dus ik had al een beeld van hoe het eruit zou gaan zien. Samen met een Amerikaans huisgenootje Emily deel ik een grote woonkamer met keuken en de badkamer. Helemaal boven hebben we een dakterras aan twee zijden; deze delen we met Esther en haar Franse huisgenootje Emma. Emily komt pas rond de 17e aan, dus komende week heb ik het appartement nog even voor me alleen. Emma is ook erg aardig, we kletsen 's avonds vaak even op de bank. Tot nu toe trekken we vooral met de twee andere Nederlandse meiden op (Mirte en Geertje), met hun zijn we ook samen naar Sevilla gevlogen. We eten af en toe samen en zijn afgelopen vrijdag de stad wezen verkennen. Ook hebben we zaterdagavond Sangría gedronken in een barretje in de beroemde uitgaansstraat "Calle Betis".

Gisterenochtend ben ik voor het eerst naar college geweest, dat was best spannend. Gelukkig zat ik het eerste uur nog met Esther en Mirte, maar daarna gingen we ieder onze eigen weg. We hadden gehoopt dat de vakken voor een groot deel ook in het Engels zouden zijn, dat stond er in ieder geval wel bij. Maar niets bleek minder waar: na vijf minuten (of minder) in het Engels uitgelegd te hebben dat het Spaans een veel betere taal is om in les te geven, schakelden alle docenten over op het Spaans.. Dus dat was wennen, we verstonden lang niet alles. Ik merkte dat als ik me goed concentreer, ik nog vrij veel oppik van wat ze zeggen. En eigenlijk vind ik het best fijn; zo leer ik de taal tenminste wel het snelst!
De vakken die ze geven zijn erg interessant, ik ga Psychotherapieën, Gedragsverandering bij kinderen, jeugdigen en volwassenen, onderwijspsychologie, psychologie van de motivatie en emotie, familie/groep/relatie therapie volgen en een Spaanse taalcursus op B2 niveau. Best veel lijkt het zo, maar dit gaat het hele semester door dus dan valt het mee. Ik heb hier wel veel meer uur les dan in Nederland: van 8 uur naar gemiddeld zo'n 22 uur per week! De docenten zijn hier meer betrokken bij de cursisten en er wordt veel meer in kleinere groepen gewerkt, dus dat lijkt me fijn.

Vrijdag heb ik altijd vrij, dus ik hoop komend weekend wat meer van de stad te gaan zien. Daar hebben we nu nog niet zoveel tijd voor gehad, maar gelukkig zitten we hier nog wel even ;) Ook het weer is heerlijk: zo'n 17 graden overdag en als de zon schijnt zelfs iets warmer! Maar hebben ook een aantal regenachtige dagen gehad dit weekend, dan is het gelijk een stuk koeler.
Zal over een tijdje weer een reisverslag sturen, zo kan ik jullie toch op de hoogte houden. Oja en als ik iemand vergeten heb (heb ook van een aantal mensen geen email helaas, kan ik niet vinden op fb...): laat het me even weten!

Veel liefs y besos,

Lisa

Recente Reisverslagen:

21 Juni 2014

Las últimas semanas - De laatste weken

21 Mei 2014

Día del Rey, La Feria en bezoek uit Holanda!

23 April 2014

Bonitos viajes, Semana Santa y la Universidad

18 Maart 2014

Weekend met Bitterzoet en Bom dia a Lisboa

28 Februari 2014

Tour door Andalusië en la vida cotidiana aquí
Lisa

Actief sinds 12 Feb. 2014
Verslag gelezen: 184
Totaal aantal bezoekers 3738

Voorgaande reizen:

04 Februari 2014 - 31 Juli 2014

La vida en Sevilla

Landen bezocht: