Tour door Andalusië en la vida cotidiana aquí - Reisverslag uit Ronda, Spanje van Lisa Petersen - WaarBenJij.nu Tour door Andalusië en la vida cotidiana aquí - Reisverslag uit Ronda, Spanje van Lisa Petersen - WaarBenJij.nu

Tour door Andalusië en la vida cotidiana aquí

Door: Lisa

Blijf op de hoogte en volg Lisa

28 Februari 2014 | Spanje, Ronda

Queridos amigos/amigas,

¿Qué tal en Holanda? Hoorde dat jullie ook van de zon konden genieten? Beetje lente-achtig al daar?

De week is weer voorbij gevlogen. Zo snel als de dagen gaan… Maar ze blijven nog altijd vermoeiender dan thuis haha. Wat hebben we allemaal gedaan deze week? Even terugdenken en nagenieten.

Zaterdag hebben we met z’n zessen getoerd door Andalusië. Op aanraden van papa en mama hebben we een route gekozen van Ronda, naar Zahara de la Sierra en naar Arcos de la Frontera. En dit allemaal op één dag. Vermoeiend dus ;) De reis begon minder voorspoedig dan we gehoopt hadden, want het duurde ongeveer een uur voordat we de juiste autoverhuur organisatie gevonden hadden. We hadden namelijk met een mediator geboekt online en konden niet zien bij welk bedrijf het was… Na vijf verschillende kantoren binnengelopen te zijn, vonden we de juiste bij de laatst mogelijke optie. Gelukkig hadden we al om half tien ’s ochtends afgesproken en uiteindelijk vertrokken we rond elf uur. Onderweg zijn met een auto was heerlijk: de vrijheid om te gaan en staan waar je wilt, te reizen naar waar je maar wilt. En dan ook nog het geluk dat Laura het geen probleem vond om te rijden, dat was ze gewend in Colombia. In Ronda hebben we de prachtige Puente en de kloof tussen beide stadsdelen bewonderd. Na een tijdje rondgewandeld te hebben, gingen we met de auto door naar Zahara de la Sierra. Het uitzicht onderweg vanaf de brug over het meer was prachtig zoals je kunt zien op de foto’s.

Omdat het al aardig laat op de middag was en we Arcos ook nog wilden zien, besloten we om alleen vanaf het meer naar het uitzicht van de stad te kijken en vervolgens door te rijden. Eenmaal in Arcos aangekomen, begon de zon langzaamaan onder te gaan. We waren eerst in een ander deel van de stad en besloten om wat meer richting het centrum te parkeren. Dat hebben we geweten… Mirte waarschuwde van tevoren nog dat in het boekje stond dat we beter niet door het centrum konden rijden, want de straatjes waren erg smal. Zo smal, dat op de hoek van de straat de meeste huizen flink beschadigd waren. En dat kwam niet door ouderdom en afgebladderde verf, haha. Maar goed, dat stukje waren we alweer vergeten later op de dag, dus vol goede moed reden we erdoor heen. Het was ontzettend smal en een uitdaging om onze grote nieuwe Fiat voor zes personen er tussendoor te manoeuvreren. Gelukkig zat Laura achter het stuur, maar ook zij vond het erg spannend. De wirwar van straatjes leek niet op te houden, maar gelukkig kwamen we zonder krassen in het centrum terecht. We hebben heerlijke tapas gegeten in een gezellig restaurantje waar ook flamenco muziek gezongen werd: helemaal in sfeer. Moe maar voldaan vervolgden we daarna onze weg terug naar Sevilla.

Zondag heb ik lekker uitgerust en in de zon op het dakterras gezeten. Het was warm genoeg om in m’n hemdje te zitten, en ben zelfs verbrand… Zie foto, ik was niet de enige ;)

Maandag begon de schoolweek weer. Het was meteen een lange dag: sinds vandaag begon ook mijn taalcursus Spaans B2. Dat was wel even wennen, want de meesten kunnen al een aardig woordje spreken. Luisteren en lezen gaat prima bij mij, maar ik werd toch wel zenuwachtig toen ze vroeg of we alle 37 een voorstelrondje in het Spaans wilden doen. Wie ben je, waar kom je vandaan, wat studeer je, hoe lang ben je al hier, waar heb je Spaans geleerd. Ik wilde natuurlijk niet meteen door de mand vallen haha, maar het viel alles mee. Er zaten veel Italianen en Fransen in de klas; die hebben het vaak makkelijk met praten. Ook waren er opvallend veel Duitsers, die kunnen vaak al op heel hoog niveau Spaans. Het wordt even zwaar en moeilijk in het begin, maar ik heb besloten dat ik de uitdaging om B2 te doen toch aan wil gaan.

De rest van de week was niet heel speciaal: colleges gevolgd, af en toe de stad in of een lekker kopje koffie drinken na college op het terras, eten met Esther en Emily (huisgenootje).

Donderdagmiddag hebben Esther en ik een carnavalsoutfit gescoord: Esther gaat als Hawaïaanse en ik als Indiana (Jones). Lachen om alle attributen te zoeken in één van de honderd Chineze Bazars van Sevilla. ’s Avonds hadden Tess en Ghislaine (twee Nederlandse meisjes van de studie, uit Nijmegen) ons uitgenodigd voor een Hollandse avond bij hun thuis. Compleet met pannenkoeken, pepernoten en arretjescake. Ze hadden ons Nederlanders uitgenodigd, maar ook nog een stuk of 20 andere mensen die ze in het hostel hadden leren kennen toen ze nog geen kamer hadden. We hebben lekker gegeten en ik heb geprobeerd om voor het eerst wat meer in het Spaans te praten. Er waren allemaal mensen uit Mexico en de mensen uit het hostel waren sowieso gewend om Spaans te praten. Een goede start om me meer comfortabel te voelen met het spreken. Het viel me uiteindelijk mee hoe lastig het was: ik ken toch meer woorden en zinnen dan ik dacht. Ook zijn we nog even naar Calle Betis gegaan, maar ik hield het niet zo lang vol na deze drukke week. Ging niet al te laat naar huis.

Vandaag heb ik in de zon gerelaxed op het dakterras met m’n Spaanse boeken en collegeteksten. Artikelen in het Spaans, dat is me wat. Vooral omdat het niveau van de taal erg wetenschappelijk is en ik vaak wel één vorm van een woord ken, maar niet de synoniemen (“gedrag” kan bijvoorbeeld al op drie verschillende manieren worden gezegd). Gelukkig lijkt de wetenschappelijke taal van het Spaans veel op formelere woorden in het Engels, dat helpt met vertalen.
Rond een uur of zes zijn we de wijk Triana in getrokken om een tapastour te maken bij alle barretjes. Al was er nog weinig beschikbaar om die tijd qua eten. We hebben erg lekker gegeten en een aantal nieuwe barretjes ontdekt.

Morgen gaan we carnaval vieren in Cadíz, ben erg benieuwd!
Ik zal nu maar eens stoppen na dit lange verhaal. Fijn weekend daar en veel plezier met carnaval vieren voor wie gaat!

Un abrazo,

Lisa

  • 12 Maart 2014 - 12:04

    Cécile:

    Hee Lisa!

    Ik heb even de tijd genomen om al je verhalen terug te lezen!
    Volgens mij heb je het hartstikke goed daar! Wat is Sevilla toch een prachtige stad hè?!
    Mooie foto's van jullie roadtrip :)

    Hopelijk heb je een geweldig weekend achter de rug met je jaarclubgenootjes en zijn je sportschoenen nu ook in Spanje aanbeland. Geniet ervan en ik ben nu al benieuwd naar je volgende verhalen :)

    Liefs,
    Cécile

  • 14 Maart 2014 - 08:50

    Lisa:

    Hee Cecile,

    Superleuk om je berichtje te lezen!
    Heb het hier zeker naar mijn zin, wat een heerlijk leven.
    Lekker weer, mooie stad en taal, veel reisjes..
    Ik kan me nu nog beter voorstellen hoe leuk het moet zijn geweest om bestuursjaar
    te doen bij EGEA, haha ;)
    Nog bedankt voor de moeite die jij en Marleen (en Tes) hebben gedaan
    om mijn sportschoenen hier te krijgen. Nu kan ik starten met hardlopen langs
    de rivier! En het weekend met de meiden was erg geslaagd.
    Ik zal volgende week een nieuw verslag schrijven, nu eerst op naar Lissabon!
    Tot over een paar maanden :)

    Liefs, Lisa

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Spanje, Ronda

La vida en Sevilla

Lieve allemaal,

Het is inmiddels precies een week geleden dat we aangekomen zijn in Sevilla en ik ben al aardig gewend. In het begin was het allemaal nog erg onwerkelijk en kostte het veel energie om mensen te leren kennen, de stad te ontdekken en de weg overal te vinden. En dan ook nog in het Spaans van alles regelen. Dat heb ik de eerste dagen vooral gedaan: boodschappen gedaan bij de lidl (hoera een lidl!), een fietsabonnement geregeld, simkaart, vakken bij de universiteit ingeschreven, een studentcard aangevraagd en heel even de stad in geweest voor het eerste sightsee'en. Wat een prachtige stad en een leuke sfeer. Het heeft haast iets magisch om hier te zijn als de zon schijnt. Dan fiets ik met mijn Sevici-fiets over de brug met dat mooie uitzicht en besef ik me weer dat ik hier de komende maanden mag wonen... Heerlijk!

Kennen jullie het principe van Sevici fietsen? Dat is een fietsenstalling waarvan er zo'n 250 over de hele stad verspreid zijn. Als je een abonnement koopt, kan je overal een fiets vandaan pakken en vervolgens op een andere plek in de stad parkeren. Heel handig, want zo worden ze ook niet gestolen. Dus het Nederlandse gevoel heb ik toch een beetje naar hier kunnen halen :)

Mijn kamer is nu ook zo goed als af (zie foto's). Na de eerste paar nachten bij Esther gelogeerd te hebben, mocht ik vrijdag eindelijk mijn eigen kamer in. Deze kamer zit recht onder die van Esther, dus ik had al een beeld van hoe het eruit zou gaan zien. Samen met een Amerikaans huisgenootje Emily deel ik een grote woonkamer met keuken en de badkamer. Helemaal boven hebben we een dakterras aan twee zijden; deze delen we met Esther en haar Franse huisgenootje Emma. Emily komt pas rond de 17e aan, dus komende week heb ik het appartement nog even voor me alleen. Emma is ook erg aardig, we kletsen 's avonds vaak even op de bank. Tot nu toe trekken we vooral met de twee andere Nederlandse meiden op (Mirte en Geertje), met hun zijn we ook samen naar Sevilla gevlogen. We eten af en toe samen en zijn afgelopen vrijdag de stad wezen verkennen. Ook hebben we zaterdagavond Sangría gedronken in een barretje in de beroemde uitgaansstraat "Calle Betis".

Gisterenochtend ben ik voor het eerst naar college geweest, dat was best spannend. Gelukkig zat ik het eerste uur nog met Esther en Mirte, maar daarna gingen we ieder onze eigen weg. We hadden gehoopt dat de vakken voor een groot deel ook in het Engels zouden zijn, dat stond er in ieder geval wel bij. Maar niets bleek minder waar: na vijf minuten (of minder) in het Engels uitgelegd te hebben dat het Spaans een veel betere taal is om in les te geven, schakelden alle docenten over op het Spaans.. Dus dat was wennen, we verstonden lang niet alles. Ik merkte dat als ik me goed concentreer, ik nog vrij veel oppik van wat ze zeggen. En eigenlijk vind ik het best fijn; zo leer ik de taal tenminste wel het snelst!
De vakken die ze geven zijn erg interessant, ik ga Psychotherapieën, Gedragsverandering bij kinderen, jeugdigen en volwassenen, onderwijspsychologie, psychologie van de motivatie en emotie, familie/groep/relatie therapie volgen en een Spaanse taalcursus op B2 niveau. Best veel lijkt het zo, maar dit gaat het hele semester door dus dan valt het mee. Ik heb hier wel veel meer uur les dan in Nederland: van 8 uur naar gemiddeld zo'n 22 uur per week! De docenten zijn hier meer betrokken bij de cursisten en er wordt veel meer in kleinere groepen gewerkt, dus dat lijkt me fijn.

Vrijdag heb ik altijd vrij, dus ik hoop komend weekend wat meer van de stad te gaan zien. Daar hebben we nu nog niet zoveel tijd voor gehad, maar gelukkig zitten we hier nog wel even ;) Ook het weer is heerlijk: zo'n 17 graden overdag en als de zon schijnt zelfs iets warmer! Maar hebben ook een aantal regenachtige dagen gehad dit weekend, dan is het gelijk een stuk koeler.
Zal over een tijdje weer een reisverslag sturen, zo kan ik jullie toch op de hoogte houden. Oja en als ik iemand vergeten heb (heb ook van een aantal mensen geen email helaas, kan ik niet vinden op fb...): laat het me even weten!

Veel liefs y besos,

Lisa

Recente Reisverslagen:

21 Juni 2014

Las últimas semanas - De laatste weken

21 Mei 2014

Día del Rey, La Feria en bezoek uit Holanda!

23 April 2014

Bonitos viajes, Semana Santa y la Universidad

18 Maart 2014

Weekend met Bitterzoet en Bom dia a Lisboa

28 Februari 2014

Tour door Andalusië en la vida cotidiana aquí
Lisa

Actief sinds 12 Feb. 2014
Verslag gelezen: 213
Totaal aantal bezoekers 3739

Voorgaande reizen:

04 Februari 2014 - 31 Juli 2014

La vida en Sevilla

Landen bezocht: