Colleges ontcijferen en de Spaanse Cultura proeven - Reisverslag uit Sevilla, Spanje van Lisa Petersen - WaarBenJij.nu Colleges ontcijferen en de Spaanse Cultura proeven - Reisverslag uit Sevilla, Spanje van Lisa Petersen - WaarBenJij.nu

Colleges ontcijferen en de Spaanse Cultura proeven

Door: Lisa

Blijf op de hoogte en volg Lisa

21 Februari 2014 | Spanje, Sevilla

Hola amigos!

Hier weer een bericht uit het zuiden. Ik ben begonnen aan mijn tweede lesweek en begin al in het ritme te komen. Mijn vakken zijn nu definitief en vanaf volgende week begin ik aan mijn Spaanse taalcursus. Ik denk dat dit erg nuttig is, omdat ik merk dat sommige vakken nu nog moeilijk te volgen zijn. Als ik straks de grammatica en woorden (weer) wat beter onder de knie heb, gaat het begrijpen van de colleges vast ook beter. Want dat is me wat...

In het begin was het begrijpen van de colleges erg lastig en uitputtend, halverwege de week begon ik steeds meer woorden en psychologische termen te herkennen. Ik kom erachter dat het Spaans zeer veel overeenkomsten heeft met vaktermen uit de Engelse literatuur, dus ik ben blij dat ik al verder ben in mijn studie. Het grootste verschil is dat de Spanjaarden hun woorden in de zin omgooien, dus als ik m'n colleges probeer te vertalen is dat soms verwarrend. Individual development is bijvoorbeeld desarollo individual, psychologische stoornissen: trastornos psicologicos enz.

Afgelopen weekend heb ik lekker uitgerust. Even geskyped, de stad in geweest met Geertje om de Spaanse kledingwinkels af te struinen en ik heb geprobeerd een start te maken met het Spaans. Zaterdagavond zijn Esther en ik met twee Colombiaanse Internationals (Laura en Esteban) en mijn Amerikaanse huisgenootje die ik die week had(Isabel) wat gaan drinken in de stad. Wat is het nog een drukte op straat zo 's avonds laat! Overal zijn barretjes open en staan en/of zitten mensen met elkaar te kletsen of tapas te eten. We hadden afgesproken op het plein voor de Giralda, en wat er toen gebeurde was erg grappig. We kwamen aanfietsen op onze Sevici fietsen (twee typische blonde Hollandse meiden) en stapten af bij de fontein, en voor we het wisten waren we omringd door een stuk of tien Spaanse mannen met een gitaar. Ze riepen "aaaa las chicas rubias, guapas!" en begonnen spontaan een soort flamenco muziek te maken, met het ritmische klappen erbij. Daar stonden we dan, we konden geen kant op om deze serenade te ontwijken. Maar het was een mooie ervaring :)

Wat ze zeggen over oude Spaanse mensen, is volgens mij ook waar. Ze zitten vaak met elkaar te kletsen, overal en nergens. Met name op zonnige dagen zetten ze de tafels en stoelen buiten en zitten ze de hele dag te eten en te drinken met elkaar (zie foto's, genomen vanaf m'n dakterras). Wat een leven. Het grappige is dat ze ook ontzettend nieuwsgierig zijn naar nieuwkomers en überhaupt naar wat er langskomt op straat (al is dat niet iets typisch Spaans volgens mij). Zo ook mijn buurvrouw. Een oude vrouw met slechts twee tanden, een blauwe ochtendjas en rode instap-pantoffels. Laatst zat ik rustig te computeren op mijn kamer en hing mijn sjaal op het balkon buiten in de wind. Ik had hem goed om een soort paaltje gebonden, zodat hij niet zou vallen. Opeens zie ik vanuit mijn ooghoek dat er met de steel van een zwabber of bezem wordt geprobeerd om mijn sjaal van het paaltje omhoog te wippen! Ik schrik me rot en ren naar het raam: "no no no no no!" Had hem net op tijd beet, en het bleek dat oude dametje te zijn. Ze begon in onverstaanbaar Spaans tegen me te kwebbelen over dat ze bang was dat de sjaal zou vallen, en ik probeerde zo goed en zo kwaad als het ging uit te leggen dat ik dacht dat iemand mijn sjaal wou stelen. Ik zei 'está bien' en liep naar binnen, maar een halve minuut later ging de deurbel. Ik naar beneden, ja hoor: het was het de buurvrouw weer. Ze begon in nog onverstaanbaarder Spaans tegen me te praten, en ik zei maar af en toe Sí Sí om te doen alsof ik het begreep. Tot ze op een gegeven moment een vraag stelde waar ik volgens mij geen Sí op moest antwoorden.. ;) begon ze weer wild te gebaren en kon ik weer opnieuw beginnen. Uiteindelijk kwam de onderbuurman me redden door het enigszins te vertalen. Toen we naar binnen liepen zei hij "ella es un pocito loco" (een beetje gek), dus dat verklaart een hoop.

Zondag was een zonnige dag. Ik nam m'n gebakken eitje mee naar het dakterras, waar Esthers huisgenootje Emma al zat te genieten van de zon... in haar hemdje! Dat leek me wel erg fris, maar al gauw merkte ik dat het daarboven zeker kon. Samen met Esther hebben we die middag in de zon in ons hemdje geleerd, heel lekker. Esther was zelfs al verbrand, en ik extra bruin op m'n linker schouder. Niet goed met de zon mee gedraaid, haha. We dachten komende woensdag een niveautest voor Spaans te hebben en Esther had diezelfde woensdag ook een herkansing, dus we hebben samen geleerd in de zon. Uiteindelijk bleek dinsdagavond trouwens pas dat de niveautoets niet gemaakt hoefde te worden door Erasmus studenten. We hoeven alleen ons Language Proficiency Form te tonen in de eerst les (komende maandag). Zullen dan zien of we op het goede niveau zijn ingedeeld.. ben benieuwd.

Eind van de middag spraken we met Geertje en een meisje van haar studie (Audrey) af om de plaza España te bekijken, een prachtige plek. Zie bijgevoegde foto's. Daarna hebben we montaditos (een soort tapas op een broodje) gegeten in de stad.

Sinds maandagavond heb ik een nieuw huisgenootje: Emily uit Engeland (toch niet Amerika, daar had mijn huisbazin zich in vergist). Een ontzettend leuk meisje, waarmee we dinsdagavond gezellig gegeten hebben. Emily heeft al een semester in Lissabon Engelse les gegeven en gaat dat nu hier in Sevilla doen. Woensdag hebben we een proefles gevolgd van Sevillaanse dans. Dit is de dans die in de feestweek "Feria de Abril" in mei wordt gedanst, een soort flamenco. Het was erg leuk om te doen, maar ingewikkeld om die ritmes met de voeten onder de knie te krijgen! En dan nog met de handbewegingen erbij.. Hmm ik weet niet of dit nu wat voor me is.

Gisterenavond ben ik wezen stappen met vijf Nederlandse meiden, een meisje uit Duitsland en de twee Colombianen. We gingen naar een Indiaas ogende club, waar een feest in het thema "Brasil" werd gehouden. Erg leuk om mee te maken: allemaal Braziliaanse nummers en van die schaars aangeklede vrouwen met een grote veer op hun hoofd. En dansen op de speciale Braziliaanse manier natuurlijk. Uiteraard vonden wij het een beetje ver gaan om ons zo aan te kleden, maar het was een leuke avond!

Komend weekend gaan we een dagje touren met een paar: we hebben een auto gehuurd en willen wat dorpjes in de omgeving gaan bekijken.
Verder hebben we een kaartje gekocht voor carnaval vieren op 1 maart in Cadíz, dat schijnt een groot evenement te zijn. Ben heel benieuwd hoe ze het hier vieren, gelukkig hoef ik het dus niet helemaal te missen ;) Ook ga ik op zoek naar een sport hier, want mis het volleyballen al wel een beetje. En mijn gitaar natuurlijk... maar goed, dat wordt een moeilijke klus om een goedkope te vinden. Castagnetten leren dan maar.

Buen fin de semana!

Un abrazo,

Lisa

  • 21 Februari 2014 - 16:20

    Jori:

    Superleuk om te lezen!!

  • 21 Februari 2014 - 18:55

    Opa En Oma Colenbrander:

    Dit is de tijd van je leven toch? Prachtige stad, lekker weer,jongens met gitaren,die een
    serenade brengen.Fijn,dat je het zo naar je zin hebt.

  • 21 Februari 2014 - 23:47

    Nikki:

    Wat super leuk om te lezen Lies, fijn dat je het zo naar je zin hebt! En die serenade was natuurlijk volkomen terecht!
    Dikke kus!

  • 23 Februari 2014 - 13:21

    Lisa Petersen:

    Bedankt voor jullie reacties, ben blij dat jullie het leuk vinden om te lezen!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Spanje, Sevilla

La vida en Sevilla

Lieve allemaal,

Het is inmiddels precies een week geleden dat we aangekomen zijn in Sevilla en ik ben al aardig gewend. In het begin was het allemaal nog erg onwerkelijk en kostte het veel energie om mensen te leren kennen, de stad te ontdekken en de weg overal te vinden. En dan ook nog in het Spaans van alles regelen. Dat heb ik de eerste dagen vooral gedaan: boodschappen gedaan bij de lidl (hoera een lidl!), een fietsabonnement geregeld, simkaart, vakken bij de universiteit ingeschreven, een studentcard aangevraagd en heel even de stad in geweest voor het eerste sightsee'en. Wat een prachtige stad en een leuke sfeer. Het heeft haast iets magisch om hier te zijn als de zon schijnt. Dan fiets ik met mijn Sevici-fiets over de brug met dat mooie uitzicht en besef ik me weer dat ik hier de komende maanden mag wonen... Heerlijk!

Kennen jullie het principe van Sevici fietsen? Dat is een fietsenstalling waarvan er zo'n 250 over de hele stad verspreid zijn. Als je een abonnement koopt, kan je overal een fiets vandaan pakken en vervolgens op een andere plek in de stad parkeren. Heel handig, want zo worden ze ook niet gestolen. Dus het Nederlandse gevoel heb ik toch een beetje naar hier kunnen halen :)

Mijn kamer is nu ook zo goed als af (zie foto's). Na de eerste paar nachten bij Esther gelogeerd te hebben, mocht ik vrijdag eindelijk mijn eigen kamer in. Deze kamer zit recht onder die van Esther, dus ik had al een beeld van hoe het eruit zou gaan zien. Samen met een Amerikaans huisgenootje Emily deel ik een grote woonkamer met keuken en de badkamer. Helemaal boven hebben we een dakterras aan twee zijden; deze delen we met Esther en haar Franse huisgenootje Emma. Emily komt pas rond de 17e aan, dus komende week heb ik het appartement nog even voor me alleen. Emma is ook erg aardig, we kletsen 's avonds vaak even op de bank. Tot nu toe trekken we vooral met de twee andere Nederlandse meiden op (Mirte en Geertje), met hun zijn we ook samen naar Sevilla gevlogen. We eten af en toe samen en zijn afgelopen vrijdag de stad wezen verkennen. Ook hebben we zaterdagavond Sangría gedronken in een barretje in de beroemde uitgaansstraat "Calle Betis".

Gisterenochtend ben ik voor het eerst naar college geweest, dat was best spannend. Gelukkig zat ik het eerste uur nog met Esther en Mirte, maar daarna gingen we ieder onze eigen weg. We hadden gehoopt dat de vakken voor een groot deel ook in het Engels zouden zijn, dat stond er in ieder geval wel bij. Maar niets bleek minder waar: na vijf minuten (of minder) in het Engels uitgelegd te hebben dat het Spaans een veel betere taal is om in les te geven, schakelden alle docenten over op het Spaans.. Dus dat was wennen, we verstonden lang niet alles. Ik merkte dat als ik me goed concentreer, ik nog vrij veel oppik van wat ze zeggen. En eigenlijk vind ik het best fijn; zo leer ik de taal tenminste wel het snelst!
De vakken die ze geven zijn erg interessant, ik ga Psychotherapieën, Gedragsverandering bij kinderen, jeugdigen en volwassenen, onderwijspsychologie, psychologie van de motivatie en emotie, familie/groep/relatie therapie volgen en een Spaanse taalcursus op B2 niveau. Best veel lijkt het zo, maar dit gaat het hele semester door dus dan valt het mee. Ik heb hier wel veel meer uur les dan in Nederland: van 8 uur naar gemiddeld zo'n 22 uur per week! De docenten zijn hier meer betrokken bij de cursisten en er wordt veel meer in kleinere groepen gewerkt, dus dat lijkt me fijn.

Vrijdag heb ik altijd vrij, dus ik hoop komend weekend wat meer van de stad te gaan zien. Daar hebben we nu nog niet zoveel tijd voor gehad, maar gelukkig zitten we hier nog wel even ;) Ook het weer is heerlijk: zo'n 17 graden overdag en als de zon schijnt zelfs iets warmer! Maar hebben ook een aantal regenachtige dagen gehad dit weekend, dan is het gelijk een stuk koeler.
Zal over een tijdje weer een reisverslag sturen, zo kan ik jullie toch op de hoogte houden. Oja en als ik iemand vergeten heb (heb ook van een aantal mensen geen email helaas, kan ik niet vinden op fb...): laat het me even weten!

Veel liefs y besos,

Lisa

Recente Reisverslagen:

21 Juni 2014

Las últimas semanas - De laatste weken

21 Mei 2014

Día del Rey, La Feria en bezoek uit Holanda!

23 April 2014

Bonitos viajes, Semana Santa y la Universidad

18 Maart 2014

Weekend met Bitterzoet en Bom dia a Lisboa

28 Februari 2014

Tour door Andalusië en la vida cotidiana aquí
Lisa

Actief sinds 12 Feb. 2014
Verslag gelezen: 196
Totaal aantal bezoekers 3737

Voorgaande reizen:

04 Februari 2014 - 31 Juli 2014

La vida en Sevilla

Landen bezocht: